Olifantengras in Schelle

Op donderdag 2 mei 2019 kreeg onze gemeente hoog bezoek.

Niet minder dan Koen Van den Heuvel, CD&V minister voor Omgeving, Natuur en Landbouw, bracht een bezoek aan Schelle ter ere van de aanplanting van 2 hectare olifantengras.

Olifantengras (Miscanthus x giganteus) is een zogenaamde C4-plant die CO2 en zonlicht op een heel efficiënte wijze omzet in suikers en dus in biomassa. Het gewas wordt tot 4 m hoog.

De voordelen van olifantengras is is dat het geen meststoffen nodig heeft om te groeien en ook geen pesticiden.

Onze gemeente heeft reeds heel wat inspanning gedaan in de richting van klimaatneutraliteit tegen 2020.  De aanplanting van dit olifantengras brengt ons opnieuw een stap dichter bij ons doel.

De aanplanting hiervan gebeurde door Fried van Opstal van biobedrijf Biopolder.  Olifantengras kan voor verschillende doeleinden worden aangewend : er kan bijvoorbeeld biobrandstof van worden gemaakt, maar ook pellets die gebruikt kunnen worden voor de verwarming van woningen en gebouwen. Er kan papier van worden gemaakt, het kan verwerkt worden in vezelplaten of beton, er kan strooisel van worden gemaakt en zelfs worden gebruikt bij het telen van champignons.

Onze laatste uitdaging wordt de het komende jaar het wegwerken van de laatste tientallen tonnen CO2.

olifantengras dichtbij

olifantengras veraf