Stuyvenberg waakt mee over veiligheid

dinsdag, 18 juli, 2017
Stuyvenberg waakt mee over veiligheid

“Met bin Stuyvenberg erbij hebben we vier buurtinformatienetwerken en twee bins-z voor zelfstandigen. Het zou mooi zijn, moesten we ook nog genoeg inwoners kunnen motiveren voor de omgeving Tolhuisstraat/­Mikman en de Paepevelden. Zo kan dan het hele grondgebied van de gemeente door de netwerken worden bedekt”, zegt burgemeester Rob Mennes (CD&V).Schelle was de eerste gemeente in de Rupelstreek die startte met een buurtinformatienetwerk.

“Ik geloof rotsvast in de waarde ervan”, stelt de burgemeester. “In 2016 was er een daling met elf inbraken en bedroeg het aantal zestien feiten. Dat is zowel in absolute als relatieve cijfers het laagste van de Rupelstreek en zelfs bij de laagste in Vlaanderen.”

Anti-inbraak

Toch blijft het bestuur investeren in veiligheid. “Zo staat op korte termijn de installatie van camera's met nummerplaatherkenning (ANPR) gepland die de gemeentegrens zullen afschermen. De ­camera's registeren elke wagen die de gemeente binnenkomt of verlaat en signaleren tevens niet-verzekerde en geseinde wagens. De raming daarvoor hebben we zopas binnengekregen. Die bedraagt 387.000 euro.”

“Schelle is ook een van de weinige gemeenten in Vlaanderen die bij nieuwbouw met een stedenbouwkundige verordening de verplichting oplegt tot het nemen van preventieve anti-inbraakmaatregelen op basis van een ­risicoanalyse van de politie. Daarvoor wordt ook een kleine vergoeding toegekend.” (bar)